2
1
3
Literature & Humanities
http://hqarbr.faslnameh.org
1
admin
9
10
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1394
3
1
gregorian
2015
6
1
1
2
online
1
fulltext
fa
دانش صرف و نقش آن در دستیابی به قرائت صحیح نقد درس دوم کتاب «نقش علوم ادبی در تفسیر قرآن»
عمومى
General
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-right:4.5pt;">این مقاله نقدی است بر دیدگاه یکی از نویسندگان درباره این که علم صرف فیالجمله در دستیابی به قرائت صحیح نقش میآفریند. وی مدعی است، این علم در تعیین، ترجیح و تساوی قرائتها نقش­آفرین است. به دلایلی که بیان میکنیم وی در اثبات نقش تعیینی و ترجیحی موفق نبوده است: 1. در اثبات نقش تعیینی موفق نبوده است، زیرا اولاً قاعده صرفی به­کار رفته در کلمه معایش در آیه <strong>«وَ جَعَلْنا لَکُمْ فیها مَعایِشَ»</strong> (اعراف:10؛ حجر:20) از قواعد مسلم صرفی نیست؛ زیرا درباره آن بین نحویان بصره و کوفه و مفسران و لغتشناسان اختلاف وجود دارد؛ ثانیاً قاعده صرفی به­کار رفته در کلمه معائش مخالف با قواعد مسلم صرفی نیست. بنابراین دلیلی بر تعین قرائت معایش بر معائش وجود ندارد؛ 2. در اثبات نقش ترجیحی ناموفق بوده چون صِرف این که قاعده صرفی به­کار رفته در قرائت کلمهای، به شکل قیاسی و مشهور باشد و در قرائت دیگر از همان کلمه به­صورت قیاسی و مشهور نباشد، دلیل بر ترجیح نیست. زیرا اولاً عرب آن قاعده غیر­قیاسی و غیرکلی و مشهور را استعمال کرده و ما هستیم و استعمال عرب ثانیاً از نظر علم صرف دلیلی بر بطلان قاعده غیرقیاسی و ترجیح قاعده قیاسی وجود ندارد؛ ثالثاً استفاده قرآن از کلمه أساری در آیه 85 بقره که از نظر صرفی قیاسی و کلی نیست و کلمه أسری و الاسری در آیه 67 و 70 انفال بر اساس معنای أساری و أسری و معنای آیه و سیاق آیات است.</p>
قواعد صرفی, اختلاف قرائت, دانش صرف, تفسیر قرآن
63
74
http://hqarbr.faslnameh.org/browse.php?a_code=A-10-24-31&slc_lang=fa&sid=1
جواد
آسه
100319475328460046
100319475328460046
Yes